|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KIV / UUR-E
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KIV
/
UUR-E
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Úvod do uživatelských rozhraní
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
6 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KIV/UUR
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je pochopení teorie a získání zkušeností s technologiemi používanými při vytváření prezentační vrstvy programu v Javě. Předmět je zaměřen na studenty prvního ročníku FAV a klade si za cíl doplnit znalosti získané v rámci povinných předmětů tak, aby ve vyšších ročnících uměli vytvářet uživatelsky příjemné rozhraní semestrálních prací.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet - vypracování všech částí semestrální práce v termínech uvedených na courseware
Zkouška - funkčnost programu při praktickém testu u počítače
Z důvodu průběžné aktualizace předmětu je pro získání zápočtu při opakovaném zapsání předmětu (viz SZŘ čl. 24 odst. 3) nutné souhlasné vyjádření garanta předmětu.
Upozornění:
Termíny a forma ověřování splnění požadavků mohou být upraveny s ohledem na opatření vyhlášená v souvislosti s vývojem epidemiologické situace v ČR.
|
Obsah
|
1: Úvodní informace, druhy rozhraní člověk počítač
2: Návrh GUI, ergonomie, dobré a špatné GUI
3: Architektonické a návrhové vzory pro GUI
4: JavaFX - základní informace o knihovně
5: JavaFX - přehled základních komponent
6: JavaFX - zpracování událostí, tok události v aplikaci
7: JavaFX - programování přes API a přes FXML (deklarativní vs imperativní)
8: JavaFX - transformace, animace
9: JavaFX - testování GUI, testovatelné GUI (JUnit, JemmyFX), automatické a uživatelské testy
10: Java, JavaFX a čeština (národní prostředí, lokalizace) - lokalizace v FXML i API
11, 12: Druhy rozhraní člověk počítač, uživatelská rozhraní pro pokročilé uživatele
13: Distribuce progamů - Ant/Maven, Jenkins
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Hoton, I. Ivor Horton`s betinning Java. edice Java 7 Edition. Wrox, 2011. ISBN 978-0470404140.
-
Doporučená:
Herout, Pavel. Java : grafické uživatelské prostředí a čeština. České Budějovice : Kopp, 2004. ISBN 80-7232-237-0.
-
Doporučená:
Spell, Brett. Java : programujeme profesionálně. Vyd. 1. Praha : Computer Press, 2002. ISBN 80-7226-667-5.
-
Doporučená:
Pecinovský Rudolf. Java 9: kompletní příručka jazyka.
-
Doporučená:
Official Java Tutorial
(Oracle)
-
Doporučená:
Johan Vos. Pro JavaFX 9: a definitive guide to building desktop, mobile and embedded Java clients.
-
Doporučená:
Walrath, Kathy. The JFC swing tutorial : a guide to constructing GUIs. 2nd ed. Boston : Addison-Wesley, 2006. ISBN 0-201-91467-0.
-
Doporučená:
Herout, Pavel. Učebnice jazyka Java. České Budějovice : Kopp, 2000. ISBN 80-7232-115-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
22
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
rozumět základním principů OOP |
rozumět syntaxi jazyka Java a základním principům jeho fungování |
rozumět fungování kolekcí Javy |
provést jednoduchou dekompozici při návrhu aplikace |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
programovat v jazyce Java |
využívat alespoň jedno IDE |
orientovat se v dokumentaci k Java API |
ovládat alespoň na základní uživatelské úrovni širokou škálu programů (tak aby měl představu o různých implementacích a využití UI) |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozumět komponentové struktuře uživatelského rozhraní |
rozumět fungování standardních jednoduchých i složených komponent uživatelských rozhraní |
rozumět problematice použitelnosti a přívětivosti uživatelského rozhraní |
chápat mechanismus událostí a reakcí na ně |
chápat dopad používání různých druhů periferií na návrh uživatelského rozhraní |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
implementovat prezentační vrstvu aplikace v knihovně JavaFX |
implementovat vlastní komponenty pro knihovnu JavaFX |
provést dekompozici aplikace na vrstvy, tak aby bylo uživatelské rozhraní oddělené od zbytku aplikace |
navrhnout a zhodnotit použitelnost uživatelského rozhraní |
vytvořit testy a scénáře pro testování prezentační vrstvy aplikace |
představit návrh i vytvořenou prezentační vrstvu aplikace odbornému publiku |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
navrhnout a implementovat uživatelské rozhraní aplikace pro požadované účely,
provést důkladné testy uživatelského rozhraní a hlásit srozumitelně nalezené problémy |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Řešení problémů, |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Prezentace práce studentů, |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|